Wednesday 25 October 2017

MALAYSIA DARUL PENYANGAK KATA TUN MADEY


Kalau Tun M kata malaysia penyangak. Tentu rkyat bertanya pula, siapa ketua penyangak. Mudah saja jawabnya. Siapa lagi kalau bukan Tun M. 

Tun M pegang kuasa selama 22 tahun. Selama memegang kuasa, rkyat tutup mata dan mntri mntri kabinet tutup telinga.

Tun M bijak mematahkan bakal calon yang layak menggantikan kedudukanya.

Bila Tun M sedari ada calon akan menggugat kerusi kdudukanya, cepat cepat dia pasang kekebalanya, shingga seseorang itu meletak jawatan.

Datuk Musa Hitam meletak jawatan, kerana Tun M bijak memasang tipuhelahnya agar Musa Hitam terlucut dari kdudukan.

Tun Ghafar brtahan jadi timbalan prdana mntri sbab Tun Ghafar dapat membaca kelemahan dan perangkap samar Tun M.

Selepas pilihanraya di Sabah. Tun M membuat resolusi sendiri. Di adakan sistem jawatan ketua mntri sabah mesti penggiliran.

Sudah tentu sistem penggiliran ketua menteri yang dicanangkan oleh rejim Tun M itu hanya memperlekehkan rkyat Sabah saja. Dan skadar mengelirukan rkyat Sabah saja. 

Mana mungkin boleh mentadbir negeri dengan cara sistem penggiliran. Pemerintahan ini bukanya boleh ditadbir scara penggiliran sprti sang suami yang memiliki isteri 4 orang. 

Sang suami akan buat jadual penggiliran kpda para istri istrinya. Isnin giliran istri prtama. Selasa pula istri kedua dan seterusnya istri ketiga serta yang ke4.

Sebenarnya inilah idea ketua penyangak. Memang dari dulu semasa pegang kuasa Tun M adalah ketua pnyangak dari mlysia. 

Isu forex yang telah mnjadi negara hampir tidk stabil. 

Diperhinakan bangsa bugis, sepatutnya tidk terkeluar dri mulut seorg negarawan, dan  keceluparan mulut Tun M, rkyat bugis di indonesia tidk menyenangi negara mlysia. 

Pepatah mnyebut, se ekor kerbau membawa lumpur, akhirnya semua terpalit.  Krna santan  pulut binasa, sbab mulut Tun M maka malaysia pula tidk disenangi oleh rkyat bugis di indonesia. 

Amat setuju dengan Yb Senator Dr Salleh, bahwa Tun M tidk wajar menuduh yang malaysia adalah negara penyangak. 

Sepatutnya Tun M wajib mengunjungi rumah rumah ibadat, Surau dan Masjid. Sesuai Tun M dilantik khatib untk membaca khutbah setiap hari jumaat. 

Cara ini Tun M dapat kurangkan dosa dosa di dunia. Dosa besar maupun dosa kecil kerna membohongi rkyat dapat di ampunkan di akhirat kelak. 

Ini kerna memandangkan Tun M sudah menjangkau usia 92 tahun. Maka bnyakan bertaubat. Bnykan amal ibadat, agar di akhirat kelak akan ditempat brsama sama orang yang beriman. 

No comments:

Post a Comment