Sunday 15 October 2017

PEMIMPIN YANG MULIA DIDEPAN RAKYAT


Bagaimana menjadi seorg ahli politik yang mulia disisi masyarakat, serta menjadi ahli politik yang berbudi didepan penyokongnya. 

Bagaimana pula sikap seorg ahli politik trbaik
depan rkyat, terbaik juga kpda pnyokong berbilang kaum. Serta mempunyai budi pekerti yang boleh menyelami hati budi rkyat.

Persoalan demi persoalan seperti 
ini, akan membibitkan hujah untk penyantukan  ahli politik itu, dan ahli politik itu dapat menggalas tanggungjawabnya kpda masyarakat, tanpa mngira penyokongnya atau bukan pnyokongnya. Serta tidak membezakan kedudukan rkyat.

Yang digembar gemburkan seorang pemimpin itu mestilah berkarisma, seorang yang menggelardirinya pemimpin mestilah memiliki perwatakan yang mulia dan yang memiliki budi pekerti yang baik. 

Ada beberapa ciri ciri sikap pemimpin. Ada pemimpin yang dinamakan pemimpin siaran.

Pemimpin siaran ini hanya suka publisiti. Suka kpda publisiti murahan. Politiknya untk dirinya. Pemimpin berminat sangat wajahnya terpapar di media bacaan mau pun trpapar dimedia tontonan, ia itu tv. 

Ada pemimpin pula bercirikan sialan. Pemimpin ini suka kpda tempat tempat hiburan. Seperti hiburan diwaktu malam. 

Suka mengunjungi tempat tempat yang dikunjungi oleh wanita wanita dari luar negara. Wanita Warga asing yang tidk memiliki dokumen perjalanan. 

Pemimpin ini akan dipuji oleh macai macainya didepan wanita tadi dalam tempat hiburan malam. Pemimpin ini kehilangan maruah kerna mngutamakan seleranya berhibur bersama wanita wanita dangdut shingga larut malam. 

Pemimpin ini sering kluar brsama pnyokong tetapnya iaitu para kroni dan macainya. 

Dan yang terakhir pula pemimpin yang bercirikan  pemimpin ukuran.

Pemimpin ukuran ini sentiasa menjaga statusnya sebagai seorang pemimpin yang penuh ada tanggungjawab, sentiasa mnjaga hati rkyat, dan sntiasa turun ke padang bersua dengan rkyat serta para penyokongnya. 

Pemimpin ukuran ini juga memiliki jiwa dan fikiran yang membantu rkyat, mempunyai misi dan visi. 

Jika pun ada rkyat yang tidk mnyukainya, tapi pemimpin ini ada cara tersendiri untk mndekati rkyat dan menyulami perasaan rkyat. 

Di Kota Belud beberapa orang pemimpin. Di antara mereka itu siapa pula yang sntiasa mndapat sokongan. Mungkin Kelapa Mawar ada hujah yang tersendiri. 


No comments:

Post a Comment