Sunday 7 October 2012

DATUK SALLEH DI AWALANYA BERCAKAP BENAR. TERBUKTI BENAR DIPENGHUJUNGNYA


 
Berhujah dalam politik bukan penafian. Penghujaan pada kebenaran, kerana bercakap benar, tidak boleh disangkal. Ini kerana di awalannya tetap bicara benar. Di penghujungnya terbukti pembicaranya yang berfakta adalah benar. Pemimpin yang berkarisma tidak akan memutarbelitkan lidahnya. Inilah dinamakan seorang pemimpin cukup berkarisma.
 
 
Wakil rakyat yang pandai bermain lidah, di depan rakyat mengeluarkan nada-nada pembelaan malahan semua aspek  tentu manis serti lebah yang tidak memilih untuk diraba-raba. Maka inilah pemimpin yang berjuang untuk kepentingan peribadi. Bukan berjuang bagi kepentingan rakyat. Inilah yang dikatakan pemimpin yang suka berjanji untuk mendapat bulan. Justeru itu, rakyat jangan mudah untuk dapat dipengaruhi oleh pembangkang. Begitu juga para blog pembangkang.
 
 
Saya setuju dengan nada suara Kelapa Mawar, bahawa Dtk Salleh berhujah dengan asas serta kebenaran. Pengumpamaan Kelapa Mawar ini merupakan suara dari rakyat yang tetap memilih Dtk Salleh di DUN Usukan. Pengumpamaan ini juga menekankan bahawa Dtk Salleh semasa menduduki jawatan Ketua Menteri adalah tidak mencukupi penggal untuk merintis kemajuan di Usukan serta di bumi yang berjelapang padi Kota Belud. Kerana masalah penggiliran.
 
 
Saya menyangkal pendapat sdr Kelapa Mawar, dalam artikel yang tersiar bahawa sepanjang Dtk Salleh berjawatan Ketua Menteri, keadaan frasarana di Dun Usukan tidak mengoptimumkan keadaan dan pembangunan di situ. Pada masa yang sama, Kekerapan bertukar jawatan yang silih berganti amat mencabar dalam pentadbiran negeri.
 
 
Di awalan hujah sdr Kelapa Mawar telah menggariskan ungkapkan persetujuan, kerana  tidak semua perkampungan yang disebutkan di landa kemunduran. Perlu disedari secara kesedaran bahawa dalam masa menduduki kerusi yang berjawatan sebagai Ketua Menteri, tidak semudah secara titik sentuhan untuk mempercepatkan kemajuan kepada rakyat. Dalam waktu penggiliran bertujuan  hanya untuk kestabilan politik bagi menyatupadukan semua kaum. Ini kerana parti seperti PBS masih di puja dan dipuji oleh masyarakat luar bandar.  
 
 
Daripada 40 buah kampung yang diwar-war terpinggi. Sebenarnya hanya dari sudut pandangan mata kasar Kelapa Mawar. Hanyalah beberapa kampung di Usukan yang masih terpencil. Masih dalam proses untuk melaksanakan  pembangunan. Dan soal kemiskinan, keterpinggiran bukan sahaja di Daerah Kota Belud, malahan di Semenanjung dan Sarawak tidak terkecuali, daripadaa kelembaban kemajuan.
 
 
Mengharapkan sinar, akhirnya ditelan kabus. Kerana sistem penggiliran itu tidak memberi ruang yang mencukupi. Namun kelebihan pada Yb Datuk Salleh ialah kerana turun ke bawah dan membuka kaunter dengan tujuan mengenalpasti rakyat yang berkemunduran dari prasarana serta kemajuan.
 
 
Apakah? Ketua Menteri turun untuk jumpa rakyat melalui kaunter, terus diamalkan selepas parti barisan Nasional menang akan datang ini. Mungkin juga akan buka kaunter seluruh Sabah. Mungkin juga  dapat direalisasikan oleh Yb Datuk Salleh, di masa akan datang selepas pilihanraya.
 
Jika Kelapa Mawar guna balas budiyang dihujahkan terus terpinggir.  beberapa





Tidak akan berganjak kepada kebenaran. Penghujaan

No comments:

Post a Comment