Wednesday 3 October 2012

MENGULAS ARTIKEL KELAPA MAWAR : AKAN BERSABOTAJ ATAU DISABOTAJKAN CALON BARISAN NASIONAL.


Tun Dr Mahathir, mantan Perdan Menteri, mengakui pru ke-13, Barisan Nasional boleh menjaring kemenangan lebih 2/3 majoriti, jika tiada unsur-unsur bersabotaj dan calon tidak disabotajkan.
 
 
Mentepati ramalan ini, maka dianggapkira, bahawa pengaruh peribadi pemimpin akan lebih menguatkan sokongan kepada calon yang bertanding. Di banding penggunaan wang ringgit. Pengaruh pemimpin akan memberikan laluan yang mudah untuk menamatkan perlawanan yang tetap memberikan kemenangan secara pukulan "back strok" kepada calon Barisan Nasional. Walau pun ada onak dan duri untuk dilalui. Namun sokongan rakyat, kepada parti tetap tidak boleh dihalang.
 
 
Selayang pandang yang diatur fikirkan oleh Kelapa Mawar " BERPOTENSI KAH PHAKARUDIN BIAN CALON DI DUN TEMPASUK ". Agak-agaknya  boleh diterima ramai, sebagai calon yang berpotensi. Boleh diakui sebagai calon termuda, calon yang dikategorikan pemimpin pelapis yang menyerlah dipersada kepimpinan dalam  daerah Kota Belud dewasa ini.     
 
 
Bicara dari sudut kemampuan Barisan Nasional bakal bermajoritikan lebih 2/3. Anggapan ini mesti menjadi kenyataan. Rakyat Sabah sudah sedia maklum kejayaan ini. Kerana rakyat Sabah tidak akan berganjak di pintu gerbang UMNO. Ahli ahli sudah gembelingkan kekuatan terlebih dahulu, dan atas kesepakatan yang tegar kini, maka  faktor parti yang diberi sokongan. Bukannya sokongan itu kerana faktor calon. Dengan demikian tanggapan penulis Kelapa Mawar tidak sewajarnya diterima bulat-bulat.
 
 
Segala penterjemahan Kelapa Mawar dalam artikel itu, hanya ingin mencuba mewarnai dan memisung rakyat di Kota Belud. Namun, segala yang dilontarkan melalui artikel tersebut, sekadar menepuk air di dulang, akhirnya  " terpercik ke muka sendiri ".
 
 
Dalam artikel Kelapa Mawar yang dipostkan bertajuk " BERPOTENSIKAH PHAKARUDIN BIAN " Bukan sahaja kebenaran, pada ilham DSP Datuk Salleh, Presiden USBO dan TS Pandikar, Timbalan Presiden USBO. Malahan jika benarlah pencalonan sdr Phakarudin di DUN  Tempasuk. Rakyat akan tadahkan nyiru,  selain tapak tangan rakyat di DUN tersebut.
 
 
Memunculkan calon pelapis, adalah wajar. dan kini masanya sudah sampai untuk tampilkan calon-calon pelapis. Jika tidak ditampilkan sekarang, agak sukar untuk mencari pelapis di masa kan datang.
 
 
Apa kah rakyat Kota Belud meragui calon yang bernama Phakar?keraguan tidak timbul kerana beliau berkemampuan untuk menjalankan tanggungjwab kepada rakyat. Begitu juga jika dikira-kira dari aspek sokongan, beliau dikatakan  sudah mendapat lampu hijau daripada pemimpin Bahagian. Tambahan  rakyat sudah merestui pengekalan sebagai calon pru ke-13 akan datang.
 
 
Dari sudut nama pun amat sesuai. Kerana nama sahaja pun sudah menunjukkan " PAKAR " Rakyat tidak merasa sangsi, kerana Sdr Phakarudin sentiasa berjiwa rakyat.   Dengar khabar sdr Phakarudin sentiasa menghulur bantuan kepada rakyat yang memerlukan.
 
 
Jika ini menjadi kenyataan, BN tetap dijulang, penyokong gembira bertapuk tangan, kerana  terealisasi calon muda sebagai pelapis, atas pilihan dua orang tokoh dari bumi Kota Belud.
 
 
Bercakap di DUN Usukan. Yb DSP Salleh, yang disebut-sebut oleh rakyat. Desas desus beliau  sudah mendapat restu dari Pucuk Pimpinan Barisan Nasional. Terkini hanya menunggu lampu hijau  untuk naik ke satu tangga dalam UMNO Sabah. Ada ura-ura bahawa semua pengerusi-pengerusi negeri akan dirombak tidak lama lagi.  Justeru, setiap timbalan pengerusi bakal diberi peluang untuk dilantik sebagai pengerusi negeri.
 
 
Memperkatakan muka baru dalam pru ke-13 ini, tidak akan menjadi topik besar. Malahan memperketengahkan calon bermuka baru,  adalah wajar untuk memantapkan sokongan untuk parti BN. Pemimpin politik veteran yang tersohor Yb DSP Salleh dan Yb TS Pandikar,tidak akan menghalangi pemilihan tersebut. Mereka ingin melihat  kayuhan untuk melajukan perahu BN., agar sampai ke distinasi yang dituju, adalah dorongan pemimpin kanan USBO tersebut.
 
 
Rakyat Kota Belud sudah cukup bersedia untuk menghadapi pilihanraya ke -13. UMNO Bahagian sudah acapkali  mengadakan perjumpaan bagi membincangkan susunatur strateji,dan perlaksanaan jentera pilihanraya bakal diadakan dari sekarang.
 




 

No comments:

Post a Comment