Saturday 14 April 2012

JIKA BUKAN DTK SALLEH. DTK MUSA BAKAL JATUH TERSUNGKUR PRU 13??

KESIAPSIAGAAN UMNO SABAH, JIKA BUKAN GANDINGAN YB DTK SALLEH MEMBANTU DTK MUSA. Mungkin Parti Komponen BN Sabah bakal menghadapi pertandingan yang sengit dalam pru ke-13 ini.


Dikatakan oleh banyak pihak bahawa Dtk Musa kini banyak kena tempias, akibat lontaran fitnah dari pihak tertentu, sehubungkait dengan skandal balak di Sabah. Ada sesetengah pihak berpendapat bahawa bukan sahaja dari sudut kaitan balak. Malahan dari sudut mengamalkan politik berkeluarga dalam UMNO.


Nama yang banyak tercalar kerana hentaman taburan fitnah ini, maka Dtk Musa bersikap seolah olah duduk tidak selesa di atas kerusi empuk Ketua Menteri Sabah setiap hari.


Samada tuduhan liar ini dapat menepati sasaran. Tapi ibarat warna baju puteh yang dipakai  masih juga kelihatan bekas tompok tompok tahi unta yang berwarna hitam. Dan kesan warna hitam ini agak sukar untuk dicuci, walau pun menggunakan bahan pencuci dari jenama yang terkini. Namun sesetengah rakyat selalu melihat kepada isu remeh temeh sebagai bahan yang boleh menghalang untuk sampai ke distinasi kemenangan BN Di Sabah.

Seperkara lagi yang bakal ditakuti oleh rakyat Sabah. Ialah sikap Dtk Musa suka menurunkan calon BN secara payung terjun. Tidak puas dengan taktik payung terjun, ditambah lagi dengan calon calon secara import. Akhirnya semua sokongan bakal merosot.


Sebagai contoh pru ke 12, calon import BN di Parlimen, Kota Belud merosot dari sudut sokongan. Mampu meraihkan majoriti 3,020 undi.

Pada pru ke-11 calon BN anak jati Kota Belud telah meraihkan majoriti 10,450. Dan majoriti begitu gah ini adalah diluar jangkaan rakyat di situ.


Kita berpindah kepada kehadiran Yb Dtk Salleh sebagai gandingan dalam regu Dtk Musa, yang dianggap sebagai gandingan tepat, bakal menjaring semua kerusi BN di seluruh Sabah pada pru mendatang. 


Dtk Salleh adalah pasangan yang ideal. Dipercayai dan diyakini kebolehannya oleh rakyat di seluruh Sabah. Bahawa bantuan Dtk Salleh secara newtral sentiasa memberi sumber kemenangan kepada Parti Komponen BN, dalam waktu sesingkat masa ini.

Bukan sahaja dari sudut karisma, malahan Dtk Salleh dengan warna bajunya yang puteh belum ada tanda-tanda kecalaran, jika diandaikan dari kaitan persada politik.


Yb Dtk Salleh yang dikenalpasti tidak mempunyai kesan tumpahan lontaran fitnah. Tidak mempunyai rekod hentaman kad kuning dalam arena politik. Dengan tenang serta penuh berketrampilan,  semua bakal khutbah-khutbah Dtk Salleh tetap melekat dalam hati nurani rakyat Sabah.

Dtk Salleh juga tiada tanda-tanda mengamalkan politik secara kekeluargaan dalam UMNO, disifatkan langkah yang amat terbaik dan positif dari kacamata rakyat. Tentunya aspek ini bakal menggamit sokongan dan dokongan yang padu kepada Parti Komponen BN.


Bukan sahaja dari kepelbagaian aspek yang disebutkan dalam ulasan ini. Tapi hiraki Jawatan sebagai Timbalan Pengerusi, wajar dinaikan pangkat ke Jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO Sabah.


Rakyat Sabah kini, menyeru kepada Pucuk Pimpinan Parti YaB Dtk Najib, tidak hanya melihat sebelah mata terhadap saranan dan pandangan rakyat melalui media ini. Kerana menjadi hak mutlak rakyat, untuk menentukan kemenangan. Adalah dicadangkan selepas pru ke-13, jawatan Ketua Menteri perlu diusahakan untuk berpindah tangan.


Untuk itu, harapan rakyat Sabah bahawa Pucuk Pimpinan Parti BN, memberikan peluang selama dua penggal kepada Yb Dtk Salleh, sebagai Ketua Menteri Sabah yang baru.  Kerana sabah adalah penyumbang kemenangan dua pertiga yang bakal digendung oleh BN selepas pru ke-13 ini.  







Dikhabarkan Dtk Musa bakal direhatkan. Beliau mungkin akan berhijrah ke pusat sebagai Menteri Persekutuan.











 

No comments:

Post a Comment