Friday 6 April 2012

SIAPA BAKAL KETUA MENTERI SABAH? DATUK SALLEH ATAU DATUK SHAFIE?

Belum ada yang boleh melontarkan ramalan. Belum ada yang menepati keputusan yang boleh diputuskan bahawa samada Datuk Salleh bakal ketua Menteri Sabah atau Datuk Shafie.


Dari sudut hiraki jawatan dengan Badan Perhubungan UMNO Sabah, kebanyakan mengatakan jawatan Ketua Menteri bakal disandang oleh Datuk Salleh, kerana ketiadaan Pengerusi Badan Perhubungan, Timbalannya boleh memangku jawatan yang dikosongkan.


Keputusan yang wajar ini bakal disetujui oleh semua rakyat Sabah. Bukan sahaja rakan rakan komponen parti BN., malahan semua ahli akademik dan professinal turut bersetuju jika YB Datuk Salleh dilantik ke jawatan Ketua Menteri, selepas BN membentuk kerajaan.


Dalam waktu yang sama, Semua rakyat Sabah setuju bahawa Dtk Shafie mesti  dikekalkan di pusat dengan jawatan Naib Presiden.


Bila ditanya kenapa?  Jawaban mereka bahawa Datuk Shafie perlu tanding Timbalan Presiden UMNO. Dan dalam sejarah Sabah Timbalan Presiden UMNO telah ditembusi oleh rakyat dari Sabah.


Budaya UMNO, bila seseorang pemimpin dapat menduduki jawatan Timbalan Presiden, maka laluan ke Jawatan Presiden tetap dalam genggaman.

Rakyat Sabah bakal meraihkan kejayaan ini bersama penyokong BN bila satu masa Perdana Menteri Malaysia berasal dari Sabah serta tempat kelahiran Daerah Semporna.

Manakala Dtk Musa Aman bakal calon untuk jawatan Naib Presiden UMNO. Rakyat Sabah berharap semua perancangan ini dapat mencipta kejayaan.

No comments:

Post a Comment