Tuesday 15 May 2012

POLITIK PEMBANGUNAN, POLITIK DEMO JALANAN, DAN POLITIK KEBENARAN!

Galasan di bahu parti memerintah, perlu dilaksanakan untuk rakyat, kerana kerajaan yang terbentuk dari rakyat. Sewajarnya parti memerintah tetap memenuhi kehendak rakyat.

Beberapa projek secara tidak mendadak atau secara mendadak, diberikan kepada rakyat, diambilkira bahawa kepentingan rakyat perlu diberi pertimbangan secara berlojika.serta penuh berhemah kepada rakyat.

Sekelompok penganalisis politik berpendapat trend pemberian projek ini, dianggapkira berbentuk unik, atau bersirikan pelik. Ada yang berkata bahawa pemberian kepada rakyat semacam gula gula, walau pun imbangan berfikir dibanding dengan fokusan pengertian amat jauh bezanya dipersada gerbang politik.

Di awalan jawaban bahawa semua peruntukkan semestinya kepentingan rakyat. Kerajaan BN tidak pernah berpendirian untuk  tidak penuh tanggungjawab secara on time. Pengertian sang penulis mengatakan, Kerajaan BN sekadar menghulur gula gula bila dekat pilihanraya, adalah tidak tepat. Dan tidak berkewajaran jika dijadikan isu, kerana suara suara  itu sudah terkeluar tajuk dan tidak boleh diterima oleh rakyat.

Bantuan dan peruntukkan yang mencecah 30 puluh billion, dianggap oleh Kelapa Mawar sebagai ANGPAU, merupakan usaha Kerajaan BN yang amat perihatin kepada rakyat jelata. Dan rakyat ini perlu didorong oleh kerajaan dalam usaha memajukan minda, memajukan ekonomi rakyat. Tidak salah kerana rakyat memerlukan bantuan Kerajaan.

Peramal politik yang terdiri daripada para  ahli akademik, turut melahirkan pendapat, bahawa Kerajaan BN akan mencari alternatif untuk tidak menaikan harga barang, untuk tidak menaikan tarif elektrik. Begitu juga tentang tarif bekalan air. Tentang cukai jalan belum juga terfikir oleh Kerajaan BN. Kerana Negara sudah gah dan stabil. Lantaran itu,  rakyat perlu diutamakan.

Dijangka rakyat akan terbeban dan menanggung kesusahan hidup, jika pihak pembangkang yang dikira mengambil pemerintah. Jika pembangkang memerintah agak semua barangan harian akan mendadak naik. Minyak petrol bakal melonjak dengan harga yang maksima. Janganlah dikatakan tentang tarif elektrik, tarif air,berterusan dengan sewenang wenangnya 10% bakal dinaikan. Kemungkinan rakyat Malaysia bakal terdedah dengan kemelesetan ekonomi.


Amat ditakuti oleh rakyat bahawa jika politik demo jalanan yang tersurung untuk jadi pemerintah, maka pendapat peramal politik dapat dabik dada kerana ramalan mereka  menepati kaedah ramalan yang diramalkan.

Maka wajarlah rakyat memilih untuk politik  pembangunan, kerana kaedah ini sentiasa dapat menunaikan kehendak kerajaan, ia itu, ingin meletakan rakyat dipersada kemajuan. Politik kebenaran, mendapat sokongan dari dua tokoh pemimpin dari Sabah.

Wibawa dua orang tokoh ini tetap menjadi pilihan rakyat. Berasal daripada Kota Belud. Dan kini mengetuai UMNO Bahagian. YB Datuk Salleh yang sentiasa ditunggu tunggu oleh rakyat di situ.

Tokoh yang kedua dari Libaran. Menjadi Ketua UMNO Bahagian Libaran Yab Dtk Musa, juga menjadi pilihan rakyat di Libaran.

Gandingan dua tokoh ini, dilihat bahawa BN tetap unggul dan sukar ditewaskan oleh pembangkang dalam gelanggang persilatan pru ke 13 ini. 

  













Rasa








  

No comments:

Post a Comment